Chłodnica klimatyzacji to urządzenie, którego funkcję lepiej opisuje jego druga nazwa, czyli skraplacz. Zadaniem chłodnicy klimatyzacji jest bowiem zamiana gazów w ciecze, czyli właśnie skraplanie. Proces ten sprawia, że klimatyzacja jest w stanie ochładzać wnętrze samochodu. To jak ten proces zachodzi i co się dzieje, kiedy skraplacz zaczyna szwankować, opiszemy w tym krótkim artykule.
Zasada działania chłodnicy klimatyzacji
Aby zrozumieć, jak działa chłodnica klimatyzacji, taka jak ta: https://www.signeda.pl/chlodnice-samochodowe-c1332/chlodnice-klimatyzacji-i-czesci-c1363, należy najpierw zrozumieć zjawisko fizyczne sprawiające, że klimatyzacja w ogóle działa. Zjawiskiem tym jest fakt, że kiedy skroplony gaz się rozpręża i jego stan skupienia zmienia się z ciekłego w gazowy, to wraz ze wzrostem jego objętości spada jego temperatura. Tak ochłodzony gaz jest przetłaczany przez obieg zamknięty i opływa wyloty powietrza wpadającego do kabiny i tym samym je ochładza.
Aby proces ten mógł trwać ciągle, potrzebne jest urządzenie, które sprawi, że gaz ten wróci do formy ciekłej i będzie mógł być wykorzystany ponownie. W tym momencie na scenę wchodzi nasza chłodnica klimatyzacji. Jest ona zbudowana z cienkich, aluminiowych rurek, do których wtłaczany jest ogrzany czynnik chłodniczy, czyli opisywany wcześniej gaz. Aluminiowe rurki odprowadzają ciepło z czynnika chłodniczego do atmosfery, dzięki czemu ten może się ochłodzić i skroplić, po czym cały cykl zaczyna się od początku. Można więc uznać, że cała klimatyzacja w samochodzie działa wypompowując ciepło z wnętrza samochodu do otoczenia, a część klimatyzacji, jaką jest chłodnica, odpowiada za właśnie tę wymianę ciepła pomiędzy wnętrzem samochodu a otoczeniem.
Objawy uszkodzonego skraplacza
Najczęściej, kiedy element ten ulegnie uszkodzeniu, pojawiają się poniższe problemy:
- Chłodzenie nie działa — co jest chyba oczywiste w przypadku awarii kluczowego elementu układu.
- Nieprzyjemny, chemiczny zapach z nawiewu — sam fakt, że klimatyzacja nie działa, nie wskazuje na usterkę konkretnej części. Wskazywać za to może za to chemiczny i nieprzyjemny zapach wydobywający się z nawiewu. Może to bowiem oznaczać, że doszło do najpopularniejszej awarii chłodnicy klimatyzacji, czyli jej rozszczelnienia, przez co czynnik chłodniczy się ulatnia.