Gdy mówimy o prędkości maksymalnej samochodu, zwłaszcza tych najbardziej sportowych, zawsze powraca argument, który pada z ust pewnej części społeczeństwa: „po co taki szybki samochód, skoro nie ma gdzie”. To prawda, że zdecydowana większość dróg ma ograniczenia prędkosci ze względu na bezpieczeństwo kierowców i że aby „uciec” od tych zasad trzeba by było pojechać na tor. Istnieje jednak możliwość odwiedzenia w tym celu również niemieckich Autobahnów bez ograniczeń prędkości.
Historia Autobahn’ów
Autobahn to ogólne słowo w języku niemieckim, które odnosi się do dróg, a dokładniej do autostrad (choć oficjalnie są one znane jako Bundesautobahn). Nie oznacza to jednak, że wszystkie drogi ekspresowe w Niemczech nie mają ograniczeń prędkości (około 65%). Sieć Autobahn jest jedną z najbardziej rozbudowanych w Europie i na świecie, obejmuje ponad 13 000 kilometrów dróg łączących cały kraj.
Początki ich historii zaczynają się w latach 20. XX wieku od Republiki Weimarskiej. Jednak siłą napędową projektu była prywatna inicjatywa HaFraBa, która planowała drogę wyłącznie dla samochodów, która miałaby przeciąć Niemcy od Hamburga, przechodząc przez Frankfurt, do Bazylei (Szwajcaria). Budowa ta została wstrzymana przez II wojnę światową, choć w okresie rządów nazistów planowano znaczną rozbudowę transportu. To był pomysł Fritza Todta, mianowanego przez Hitlera generalnym inspektorem budowy dróg w Niemczech. Informacje uzyskaliśmy z portalu www.nieznanahistoria.pl, specjalizującego się w zagadnieniach historyczno-wojennych.
Udało się zrealizować około 3.800 kilometrów Autobahnu, czyli niewielką część z pierwotnie planowanych prawie 20.000 kilometrów. W okresie powojennym oba państwa niemieckie (zachodnie i wschodnie) poszły swoimi drogami. W miarę możliwości naprawiono drogi, przy czym wschodnia część pozostała nieco bardziej zaniedbana. Wraz ze zjednoczeniem i poprawą warunków w Niemczech, sieć dróg została ulepszona i stała się jedną z najlepiej zorganizowanych na świecie.
Gdzie znajdują się Autobahny bez ograniczeń prędkości?
Autobahny nie mają federalnie narzuconego ograniczenia prędkości dla niektórych klas pojazdów (w tym samochodów osobowych), choć zdarza się to na wyznaczonych odcinkach. Na terenach zabudowanych, obszarach o nagromadzeniu wypadków lub tam, gdzie droga jest w złym stanie, ograniczenia prędkości są wyraźnie oznaczone. Ponadto, ogólnym zaleceniem jest nie przekraczanie prędkości 130 km/h. Oznacza to, że nie możesz zostać ukarany mandatem za przekroczenie prędkości, ale jeśli weźmiesz udział w wypadku przy większej prędkości, możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności.