Niemiecki dostawca branży motoryzacyjnej Rehinmetall opracował innowacyjny komponent dla krytycznej części każdego samochodu: sprężynę zawieszenia, która jest do 75% lżejsza od konwencjonalnej sprężyny, głównie dlatego, że jest wykonana z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym (FRP). Dzięki opatentowanej konstrukcji i współpracy z marką motoryzacyjną, jest to rozwiązanie, które już wkrótce możemy zobaczyć w codziennych samochodach.
Jak być może wiesz, zawieszenie pojazdu ma niesamowicie dużo pracy do wykonania. Nie tylko musi być w stanie utrzymać kilkaset kilogramów metalu, ale także wytrzymać uderzenia na złych drogach, zapewniając jednocześnie jak najbardziej komfortową jazdę. Tam skromna sprężyna śrubowa jest cudem inżynieryjnym, który niemal powszechnie zawsze był wykonany ze stali. Rheinmetall uważa jednak, że nadszedł czas na zmianę koncepcji.
Dostawca twierdzi, że opracował i przetestował prototyp potencjalnie rewolucyjnej sprężyny wykonanej z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym. Rheinmetall twierdzi, że konstrukcja ta ma wiele zalet w stosunku do stali, a także, że niezidentyfikowany „producent samochodów klasy premium” złożył już zamówienie na te lekkie części, co oznacza, że technologia ta może wkrótce trafić do coraz większej liczby modeli – źródło: www.xooom.pl.
Warto zauważyć, że nie jest to pierwszy przypadek zastosowania tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym w konstrukcji zawieszenia samochodu. Na przykład Chevrolet Corvette od lat stosuje sprężyny piórowe FRP, a Audi w 2014 roku testowało pomysł częściowego zawieszenia z tworzywa sztucznego. Jednak po raz pierwszy widzimy „plastikową” sprężynę, która mogłaby zastąpić konwencjonalną stalową sprężynę śrubową w samochodach produkowanych na co dzień.
Jak wspomnieliśmy na początku tego wpisu, Rheinmetall zwraca uwagę, że jego sprężyny FRP są do 75% lżejsze od sprężyn stalowych i oferują większą różnorodność w projektowaniu sprężyn. Firma twierdzi, że jej materiał ma również wysokie wewnętrzne właściwości tłumiące, co powinno pomóc w przypadku hałasu, wibracji i szorstkości. Ale być może najlepszą zaletą jest to, że te sprężyny nie rdzewieją i mieszczą się w tej samej przestrzeni, co istniejące stalowe sprężyny.
Rheinmetall zamierza, aby jego sprężyny z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem szklanym zostały zaprezentowane publicznie w pojeździe testowym nieokreślonego producenta samochodów. Podczas gdy Rheinmetall i nienazwana marka przyrzekły trzymać język za zębami, te „sprężyny” najwyraźniej przeszły już szeroko zakrojone testy i zostały zaakceptowane przez wspomnianego producenta do produkcji. Niejasne pozostaje jednak to, kiedy moglibyśmy zobaczyć tę technologię wdrożoną w „normalnym” samochodzie.