
Wady konstrukcyjne
Jak w przypadku wszystkich pożarów samochodów, wada konstrukcyjna jest tylko pierwszym krokiem prowadzącym do pożaru. Podczas gdy jest mało prawdopodobne, że wada konstrukcyjna sama w sobie spowoduje pożar, może ona stworzyć warunki, które uczynią go bardziej prawdopodobnym. Warto zauważyć, że wszyscy producenci, zarówno wielkoseryjni, jak i małoseryjni, tacy jak BMW, Volkswagen, Ferrari czy McLaren, wydali w przeszłości ostrzeżenia o jednym (lub kilku) modelach z powodu ryzyka pożaru.
Wypadki samochodowe
Wiele nowoczesnych pojazdów jest dobrze zaprojektowanych, ze strefami zgniotu, które chronią wewnętrzne punkty, takie jak silnik, akumulator i zbiornik paliwa w razie wypadku. Ale kiedy, na przykład, ciężarówka z naczepą uderza w mniejszy pojazd, wycieki płynów są bardziej prawdopodobne, a tym samym zapalenie się pojazdu. Zależy to również od tego, gdzie nastąpiło uderzenie i z jaką energią.
Słaba konserwacja
Zaniedbanie konserwacji samochodu może pośrednio doprowadzić do pożaru. A to dlatego, że jeśli pozostawisz uszkodzone części, nieszczelne połączenia lub wadliwe okablowanie bez naprawy, Twoja maszyna będzie o wiele bardziej narażona na warunki sprzyjające pożarowi. Tam, gdzie w pobliżu miejsc narażonych na wysoką temperaturę lub postrzępionych przewodów znajdują się niebezpieczne i łatwopalne ciecze, istnieje większe prawdopodobieństwo wywołania niepożądanej reakcji. Konserwacja i kontrola samochodu jest o tyle ważna, ponieważ zdarzają się przypadki, kiedy ciężko określić przyczynę pożary samochodu, tak jak miało to miejsce na autostradzie A1, gdzie spłonęło BMW, bez wyraźnej przyczyny.
Wycieki z układu paliwowego
Wycieki paliwa są najczęstszą przyczyną pożarów w pojazdach mechanicznych. Temperatura zapłonu benzyny wynosi -43 °C, co oznacza, że cały czas paruje, tworząc stężenie łatwopalnego gazu. Gdy przesiąknie i odparuje do powietrza pod maską, mieszanka paliwowo-powietrzna jest idealna do zapłonu. Wszystko czego potrzebuje to odrobina iskry. A jeśli temperatura wzrośnie powyżej 257 °C, benzyna automatycznie spali się bez potrzeby iskry.
Pożary spowodowane nieszczelnością przewodów paliwowych są zazwyczaj spowodowane przez stare, spróchniałe rury lub wadliwe złącza, a także przez nieprawidłowo działające układy wtryskowe. Co gorsza, dzisiejsze pompy paliwowe zaostrzają problem, pracując ciężej, aby skompensować ewentualny spadek ciśnienia w nieszczelnym przewodzie, nieumyślnie podsycając potencjalny pożar.
Rozlane płyny łatwopalne
Łatwopalne i bardzo niebezpieczne płyny znajdujące się w komorze silnika, takie jak paliwo (benzyna lub olej napędowy), krążą w wysokich temperaturach podczas pracy samochodu i mogą się łatwo zapalić, jeśli przewody, węże lub zbiorniki zostaną mocno uderzone. Czynniki takie jak wypadek lub znajdująca się w pobliżu wadliwa część mogą również spowodować powstanie ognia.