Toyota Corolla I, czyli o tym, jak rodziła się klasyka

Toyota Corolla I, czyli o tym, jak rodziła się klasyka

Jej zniknięcie sprawiło, że akcje Toyoty na chwilę poszły w dół. Dlatego powrót legendarnego modelu musiał prędzej czy później nastąpić. Dziś Corolla znów jest z nami i możemy kupić najnowszą wersję jednego z najbardziej powszechnie używanych i najbardziej bezawaryjnych samochodów na świecie. Warto poznać jednak model, który zapoczątkował tę serię. Oto pierwsza Corolla w historii motoryzacji.

Jak powstawała Toyota Corolla I?

Kiedy w latach sześćdziesiątych społeczeństwo szybko rozwijającej się Japonii zaczęło się bogacić, władze koncernu doszły do wniosku, że potrzebny jest samochód, który zastąpi zbyt małą i zbyt słabą jak na możliwości rodzin japońskich Toyotę Publicę z silnikiem o pojemności 0, 8 l. Dlatego Tatsuo Hasegawa zaczął pracę nad konstrukcją nowego samochodu dla mas. Miało to być auto codzienne, wygodne i praktyczne, a przy tym z dość dobrymi osiągami.
W końcu przed Salonem Samochodowym w Tokio w 1966 roku zadebiutowała Toyota Corolla I, czyli jeden z najbardziej kultowych egzemplarzy modelu, który na stałe wpisał się w panoramę motoryzacyjną świata, a w latach dziewięćdziesiątych wyprzedził Volkswagena Garbusa w ilości sprzedanych egzemplarzy na świecie. Konstrukcja Corolli okazała się, nie pierwszy zresztą raz, strzałem w dziesiątkę.

Volvo ma system na cząsteczki PM 2,5

Możliwości i osiągi pierwszej Corolli

Japońska Corolla I była samochodem zwinnym i wygodnym. Jej największą siłą, co potwierdzi się przez kolejne czterdzieści lat, będzie autem nie do zdarcia, niezawodnym do bólu. Na początku auto było oferowane na rynku japońskim, gdzie miało zawieszenie MacPhersona, czterostopniową skrzynię biegów i napęd na tył. W zależności od wersji pod maską pracowały silniki 1.1 l lub 1.2 l, które generowały od 60 do 78 KM.
Corolla była sprzedawana w dwóch rodzajach nadwozia. Pierwszym był dwudrzwiowy sedan, drugim sedan z czterema drzwiami. Szybko jednak doprojektowano Corollę Wagon, czyli wersję z długim tyłem. Co ciekawe już w tej Toyocie drążek zmiany biegów, skrzynia była manualna, zamontowano nie przy kierownicy, jak w wielu innych modelach aut, ale na podłodze.

Corolla, która zmieniła Japonię

To był hit. Nie tylko na terenie Japonii, gdzie sprzedaż szybko wzrastała, ale także za granicą. Jeszcze dwa lata po uruchomieniu produkcji sprzedawano 250 tysięcy aut rocznie. Później sprzedaż przekroczyła 100 tysięcy aut w miesiąc. Dodatkowo inwestycje poczynione przez koncern zmieniły motoryzację w Japonii. Po raz pierwszy tak masowo zaczęły powstawać samochody. Wybudowano nawet specjalną fabrykę, w której po raz pierwszy pracę kontrolował komputer.
W 1968 roku rozpoczęła się sprzedaż Toyoty Corolli w Stanach Zjednoczonych. Japońska motoryzacja zawładnęła umysłami Amerykanów, dzięki czemu Toyota wyposażona w dodatkowe hamulce tarczowe i mocniejszy silnik była drugą najpopularniejszą marką w Stanach Zjednoczonych. Prawdziwy sukces dopiero jednak nadchodził.

Rozwój legendy motoryzacji

Dziś Toyota Corolla jest symbolem najlepszego użytkowego samochodu świata. Przez lata się nie psuje, nie ma z nią problemów, do tego wykonywano ją z najlepszych materiałów, dzięki czemu opierał się korozji. Przez wiele lat była rokrocznie jednym z najlepiej sprzedających się aut na świecie i nie przeszkodziły nawet lata przerwy, które próbowano wypełnić modelem Auris. W 2019 roku odtrąbiono wielki powrót Corolli i wszyscy przyjęli to z zachwytem.

ONLINE APPOINTMENT

Book your appointment now and get $5 discount.

MAKE APPOINTMENT
LATEST POSTS
MOST VIEWED
TEXT WIDGET

Here is a text widget settings ipsum lore tora dolor sit amet velum. Maecenas est velum, gravida vehicula dolor

© Copyright 2021 FIAT BARCHETTA